2018

fot. pixabay.com / CC0 License

Kronika 2018

Ostatnia aktualizacja: 2018-07-17

Styczeń

Wixen pozywa Spotify na 1,6 miliarda dolarów

Spotify (i inne serwisy streamingowe) były już kilkukrotnie pozywane przez wydawców, ale kwota, jakiej zażądał Wixen, była bezprecedensowa. Spór dotyczy niezapłaconych tantiemy mechanicznych, które zgodnie z amerykańskim prawem autorskim, muszą być płacone bezpośrednio (ewentualnie za pośrednictwem agencji, np HFA) do właścicieli praw – w przeciwieństwie do tantiem za prawa publiczne, których przepływ odbywa się przez organizacje zbiorowego zarządzania. Pozew został złożony kilka miesięcy przed zmianą prawa, które zwalnia serwisy streamingowe z obowiązku bezpośrednich opłat mechany (patrz: Music Modernisation Act).

Wiecej: Spotify pozwane na miliardy dolarów

Enrique Iglesias pozywa Universal

Walka o podział zysków ze streamingu trwa, także na poziomie artysta-wytwórnia. W styczniu Enrique Iglesias pozwał UMG za używanie niewłaściwych stawek kontraktowych do streamingu. Stare kontrakty (z czasów pre-digitalowych), które nie precyzowały streamingu jako formy eksploatacji, są często polem do nadużyć. I tak label Iglesiasa dla streamingu stosował te same stawki co do sprzedaży fizycznej (zapewne w okolicach 20%) zamiast 50% używanych dla „innych źródeł”.

Więcej: Enrique Iglesias Sues Universal Music Group For Breach of Contract, Underpaying On Streaming

Marzec

Facebook podpisuje umowy licencyjne

W ciągu kilku miesięcy Facebook (i Instagram, którego jest właścicielem) podpisał serię umów licencyjnych z największymi publisherami, stowarzyszeniami autorskimi i wytwórniami fonograficznymi. Dzięki nim użytkownicy mogą swobodniej dzielić się muzyką chronioną prawami autorskimi np. w we własnych nagraniach. Ruch nabiera jeszcze więcej sensu w kontekście europejskiej dyrektywy o jednolitym rynku cyfrowym:

Więcej: Facebook now has music licensing deals with all three major labelsUmowa Facebook-publisherowie trafiła do sieci

Kwiecień

Spotify wchodzi na giełdę

Zapowiadany od kilku lat debiut Spotify na nowojorskiej giełdzie doszedł do skutku 3 kwietnia 2018. Sprzedaż akcji ma pomóc firmie Daniela Eka w końcu wyjść na plus – w 2017 roku serwis, mimo 159 mln aktywnych użytkowników w tym 71 mln płacących, wykazał stratę… 1,2 mld Euro!

Jeśli ktoś zainwestował w dniu debiutu w zieloną firmę, to do tej pory zarobił aż 25% – jedna akcja w dniu debiutu kosztowała ok. 149 dolarów, obecnie jest to 187 dol. Warto zauważyć, że spółka dużo straciła po publikacji sprawozdania za pierwszy kwartał.

fot. https://www.marketwatch.com/investing/stock/spot/charts

Więcej: Spotify wchodzi na giełdę i ujawnia swoje sekrety

Śmierć Avicii’ego

To szok dla całego świata, nie tylko muzycznego. 28-letni Tim Bergling znany wszystkim jako Avicii odebrał sobie życie 20 kwietnia 2018.

Niemcy rezygnują z Echo Music Prize

Po antysemickim skandalu spowodowanym zwycięstwem albumu „Jung, Brutal, Gutaussehend 3” w kategorii hip-hop, Deutsche Phono-Akademie podjęła decyzję o zaprzestaniu przyznawania nagród ECHO – wyróżnień przyznawanych na podstawie sprzedaży albumów i singli. Echo Music Prize przyznawane było regularnie od 1992 roku.

Więcej: Germany to Discontinue ECHO Awards, the Country’s Top Music Prize, After Anti-Semitic Lyric Backlash

Music Modernisation Act

MMA to wielka zmiana w amerykańskim prawie, które stara się dostosować do cyfrowej rzeczywistości XXI wieku. Reforma sekcji 115 zakłada powstanie Mechanical Licensing Collective – huba licencyjnego, który umożliwi serwisom streamingowym, wytwórniom fonograficznym i agregatorom uzyskiwanie jednej licencji (blanket license) na tantiemy digitalowe tantiemy mechaniczne (tak samo jak dzieje się to w przypadku praw publicznych).

Zmiany wprawie dotyczą także federalnej ochrony praw do nagrań sprzed 15 lutego 1972 roku. Do tej pory radia internetowe musiały płacić artystom i wytwórniom (np. poprzez SoundExchange) za emisję fonogramów nagranych po 1972 roku, ale te sprzed 1972 mogły być używane za darmo (prawie – w niektórych stanach prawo lokalne chroniło również i starsze nagrania).

Więcej: Overview of the Music Modernization Act [PDF]When is a Pre-1972 Recording Not a Pre-1972 Recording?

Maj

Sony kupuje 60% udziałów w EMI Music Publishing

Nie było wielką tajemnicą, że Sony/ATV, które obecnie administruje katalogiem EMI, zainteresowane jest kupnem 2-milionowego katalogu piosenek. Sony odkupując od Mubadala Investment Company 60% udziałów w spółce zyskała 90% kontrolę nad firmą; brakujące 10% znajduje się w rękach spadkobierców Michaela Jacksona. O kupno udziałów brytyjskiej firmy ubiegał się także Warner.

Więcej: Sony przejmuje EMI Music Publishing

TIDAL manipuluje danymi

(O tym nie przeczytacie na CGM.pl) Norwescy pracownicy Aspiro chyba nie są fanami Jay’a-Z. Magazyn „Dagens Næringsliv” przedstawił przekonywujące dowody, że Tidal manipulował danymi dot. odtworzeń albumów m.in Jay’a-Z i jego żony Beyonce, a liczba fałszywych odtworzeń sięga setek milionów. I nawet nie chodzi o to, że to żenujące – w wyniku manipulacji danymi poszkodowani zostali wszyscy inni wykonawcy, którzy mieli zaniżone stawki za stream (co bada już kilka stowarzyszeń europejskich).

Więcej: TIDAL manipulował odtworzeniami Beyonce i Kanye’ego Westa?As Artists Pull Their Music, TIDAL Faces Millions In Damages Over Fake Streams

Debiut YouTube Music Premium

Było Music Key, potem Red i w końcu przyszła pora na Music Premium. Mimo wielkich zapowiedzi Lyora Cohena, serwis, podobnie jak poprzednie wersje, nawet nie zbliżył się poziomem popularności do Spotify czy Apple Music. Póki co usługa dostępna jest na 17 rynkach – niestety jak na razie bez Polski.

Więcej: Google announces YouTube Music and YouTube Premium

Lipiec

Parlament Europejski odrzuca dyrektywę o jednolitym rynku cyfrowym

W głosowaniu z 5 lipca Parlament Europejski odrzucił projekt budzącej wiele kontrowersji dyrektywy o jednolitym rynku cyfrowym, która zakładała m.in. narzucanie na serwisy UGC obowiązku filtrowania treści pod kątem naruszeń praw autorskich. Trudno ocenić jakie realne skutki miałaby implementacja dyrektywy (niestety, trudno było nawet znaleźć jej treść) i czy faktycznie naprawiłyby „value gap”. Niestety, konstruktywnej dyskusji nie było, bo strona przeciwników często rozpowszechniała nieprawdziwe informacje (choćby o „podatku od linków”, który miałby oznaczać płacenie za hiperłącza na stronach) , a środowiska kreatywne… cóż, kreatywnością na pewno się nie popisały (no może poza memem z misiem)

Więcej: ZAiKS, Spider Web

Apple Music wyprzedza Spotify w USA

Według danych uzyskanych przez DigitalMusicNews, Apple Music ma w Stanach więcej użytkowników premium niż Spotify – oba serwisy posiadają ok. 20 mln płatnych subskrypcji w USA. Kilka dni później FT opublikowało swój raport wskazujący, że na ten moment musimy poczekać kilka tygodni – Spotify posiada 22,0 – 22,5 mln subskrybentów, podczas gdy Apple Music o ok. milion mniej.

Ciekawych danych dostarczyła także premiera albumu Drake’a. Utwory ze „Scorpions” odtworzono w pierwszym tygodniu ponad miliard razy. Sensacją było to, że w USA więcej odtworzeń wygenerowało Apple Music – 401 mln – niż Spotify – 321 mln, co miało potwierdzić dominację Apple Music. Jednak według danych MBW, w skali globalnej wygrało Spotify z 573 mln vs. 486 mln w Apple Music. Co więcej, oznacza to, że odtworzenia z USA odpowiedzialne są za 52% aktywności Spotify WW versus aż 82% aktywności Apple Music.

Więcej: THE REAL STORY OF DRAKE, SPOTIFY, APPLE MUSIC AND THE RECORD-BREAKING STREAMS OF SCORPIONApple Music Will Have 3 Million More U.S. Subscribers Than Spotify by Christmas, Sources Say

Billboard i Official Chart Company zmieniają zasady swoich zestawień

Duże zmiany nastały także w zestawieniach Billboardu i UK OCC. W obu przypadkach po raz pierwszy zaczęto inaczej traktować streaming z kont płatnych a inaczej z wspieranych reklamami. Dodatkowo Brytyjczycy do list singli zaczęli dodawać wyświetlenia w YouTube.

Więcej: UK Official Charts zacznie uwzględniać YouTubeOd lipca nowa formuła Hot 100 i Billboard 200