0

Od lipca nowa formuła Hot 100 i Billboard 200

fot. Billboard / Apple Insider

Billboard zmienia formuły swoich głównych zestawień muzycznych: Hot 100 (utwory) i Billboard 200 (albumy). Od 29 czerwca (lista publikowana 8 lipca br.) listy magazynu będą różnicować streaming ze względu na jego sposób finansowania.

60 lat od publikacji pierwszej listy Billboard Hot100 (4 sierpnia 1958) amerykański magazyn Billboard wprowadza kolejną istotną zmianę w swoich muzycznych zestawieniach. Począwszy od rankingu za okres 29.06.2018 – 05.07.2018 (publikowane we wtorek 8.07.2018) listy hybrydowe, w tym Billboard Hot 100 (utwory) i Billboard 200 (albumy), uwzględniać będą typ streamingu ze względu na sposób finansowania i funkcjonalność. Pierwszy raz o takiej możliwości pisałem tutaj.

Hot 100

Aktualnie Billboard Hot 100 bazuje na trzech komponentach:

  • sprzedaży cyfrowej nagrań (PDD – permanent digital download) w sklepach takich jak iTunes Store;
  • słuchalności radiowej (impact / audience impressions);
  • streamingu – zarówno audio (Apple Music, Spotify), jak i wideo (YouTube) z wydzieleniem streamingu programowalnego (Pandora) o mniejszej wadze.

Pomiarem sprzedaży i streamingu zajmuje się Nielsen Music (dawniej SoundScan), a słuchalności radiowej – Nielsen BDS (bazujący na badaniu rynkowym Arbitron).

Od lipca streaming dzielony będzie na trzy kategorie:

  • Streaming „premium” (tryby płatne i trial z funkcjonalnością premium) – o wadze 1,0
  • Streaming ad-supported i darmowy – o wadze 2/3
  • Streaming programowalny – o wadze 1/2

Dla każdego utworu streaming będzie dzielony na trzy kategorie a następnie liczba odtworzeń mnożona przez odpowiednią wagę. W ten sposób uzyskiwany będzie wskaźnik znormalizowanej liczby odsłuchań (NSN), który potem konwertowany będzie na punkty zestawienia Hot 100 (razem z punktami za sprzedaż i airplay). Aktualnie nie wiemy jaki będzie współczynnik konwersji SNS, airplay i sprzedaży na punkty, jednak streaming ma mieć najwyższy ogólny udział, sprzedaż cyfrowa najmniejszy a airplay – pośredni.

Billboard 200

Zmiany dotyczyć będą także zestawienia albumów Billboard 200. Podobnie jak teraz, do liczby sprzedanych albumów (w formacie cyfrowym i fizycznym) dodawane będą TEA (track equivalent albums) i SEA (stream equivalent albums). Aktualnie SEA bazuje na liczbie streamów audio, przy czym 1 500 odtworzeń dowolnego z nagrań na płycie odpowiada jednemu albumowi. Od 29 czerwca streaming audio będzie miał następujące przeliczniki:

  • Tryby premium: 1 250 odtworzeń = 1 kopia albumu (TIER 1);
  • Tryby ad-supported: 3 750 odtworzeń = 1 kopia albumu (TIER 2).

Przelicznik TEA pozostanie bez zmian: 10 pobrań płatnych utworów z albumu odpowiadać będzie jednej kopii płyty.  Wbrew wcześniejszych zapowiedziom, streaming wideo (YouTube) nie będzie uwzględniany w zestawieniu.

Kolejna zmiana metodologii Billboard 200 nastąpi w 2019 roku, kiedy tryb płatny zostatnie podzielony na dwie kategorie: dostęp płatny z pełną funkcjonalnością oraz płatny z funkcjonalnością ograniczoną.

Zyska hip-hop, straci pop

Trudno przewidzieć jakie utwory zyskają a jakie stracą na nowej metodologii. Duża popularność hip-hopu w Apple Music (100% płatny tryb) w stosunku do Spotify sugerowałoby dalszy wzrost popularności tego gatunku. Przykładowo nowy singiel Ariany Grande „No Tears Left To Cry” znajduje się na #6 miejscu w YouTube, #43 w Apple Music i #23 w Spotify. Podobnie w przypadku „Meant to be” Bebe Rexy czy „Friends” Marshmello – utwór wykazuje wyższą aktywność w serwisach z mniejszą wagą. Oznacza to, że utwory pop po zastosowaniu nowej metodologii mogą dość mocno stracić w zestawieniach. Szczegółowe analizy przedstawię niebawem.

Źródło: https://www.billboard.com/biz/articles/news/digital-and-mobile/8428206/billboard-finalizes-changes-to-how-streams-are-weighted