fbpx

BuzzAngle Music konkurencją dla SoundScanu Nielsena?

Buzzangle_charts

Uruchomiony 1 marca 1991 roku SoundScan (teraz pod nazwą Nielsen Music) był pierwszym systemem monitorowania sprzedaży detalicznej w USA na wielką skalę. Przez 25 lat SoundScan stał się największą bazą dotyczącą popularności muzyki, a z usług Nielsena nieprzerwanie korzysta magazyn Billboard w kompilacji swoich list. Wygląda jednak na to, że na rynku pojawił się prawdziwy konkurent – BuzzAngle Music.

Stronę BuzzAngle Music po raz pierwszy uruchomiono 11 lipca 2015 roku – to dla przemysłu muzycznego wyjątkowa data, bo od tego dnia wprowadzono znany już wszystkim Global Release Day. W ten symboliczny sposób serwis Border City Media rozpoczął nową erę pomiaru konsumpcji muzyki.

BAM działa analogicznie jak SoundScan – po podpisaniu serii umów, rozpoczął monitorowanie rynku cyfrowego (pobrania i streaming) i fizycznego (sprzedaż nośników). Ten drugi sprawiał na początku największy problem, bo monitoring list sprzedażowych małych sklepów stacjonarnych nawet dla SoundScanu jest wyzwaniem. A jednak – udało się.

Pierwszy raz naprawdę głośno o BuzzAngle Music było przy okazji premiery diamentowej płyty Adele „25”. Krążek bił rekordy popularności i wszyscy oczekiwali wyniku sprzedaży w pierwszym tygodniu. Wtedy też BAM zaczęło publikować codzienne aktualizacje sprzedaży i dzień przed publikacją przez Billboard wyników sprzedaży, podało prawie identyczne dane jak SoundScan:

adele25-112615-sales

Przewaga BuzzAngle nad SoundScanem wynika jednak z czegoś innego – BAM publikuje na swojej stronie wszystkie rankingi Top500. Co ciekawe, zestawienia mogą być spersonalizowane pod wieloma wskaźnikami; użytkownik może wygenerować zestawienia uwzględniając gatunek muzyczny, geografię, formę konsumpcji, czas wydania i rodzaj sklepów. Łącznie mamy do dyspozycji ponad 220 tys. (!) unikalnych zestawień albumów, blisko 39 tys. zestawień singli i 2,6 tys. artystów. To wszystko aktualizowane codziennie (tj. do pełnego tygodnia sprzedaży).

BAM, podobnie jak SoundScan nie publikuje pełnych danych liczbowych (z niewielkimi wyjątkami) a jedynie pozycje (to wynika z pewnych zastrzeżeń prawnych). Niemniej jednak BuzzAngle informuje, że większość głównych sieci sklepów i serwisów podpisały umowy na udostępnianie danych podmiotom zewnętrznym. Oznacza to, że już niedługo dane BAM mogą pojawić się w serwisach MusicWeek, HypeBot, PollStar i Record Store Day.

Co ciekawe, dziennik HITS informuje, że BuzzAngle Music podpisało umowę z Mediabase – systemem monitorowania słuchalności utworów muzycznych w radiu (analogicznym systemem jest Nielsen BDS, z którego korzysta Billboard kompletując Hot 100 i zestawienia airplay). Oznacza to, że BAM będzie wstanie komilować konkurencyjne zestawienia dla Billboard Hot 100 uwzględniające streaming, sprzedaż i airplay.

Jeśli BuzzAngle użyje dokładnie tej samej formuły, to oznacza, że w przyszłości możemy oglądać zestawienie Hot100 z krokiem 1-dniowym. W tym momencie główne zestawienie singli pod nazwą „Song Project” bazuje na sprzedaży piosenek i liczbie streamów on-demand audio podzielonej przez 150, więc działa tak jak zestawienie najpopularniejszych piosenek w UK (z innym przelicznikiem).

Wszystkie zestawienia: albumów, singli i wykonawców znajdziecie na stronie BuzzAngle Music.