0

Podsumowanie 2019 roku na Spotify

fot.: kadr z YouTube / QueQuality
  • Popularność Spotify w Polsce nieprzerwanie rośnie – w 2019 roku piosenki z Top 200 odtworzono ponad 1,7 mld razy – o 44% więcej niż przed rokiem.
  • Po raz pierwszy udział krajowego katalogu w dziennych zestawieniach przekroczył 70%
  • Polska muzyka w Top 200 stanowiła średnio 56,5% odtworzeń
  • Lokalne wytwórnie rządzą – najsilniejszym katalogiem w mijającym roku było SBM Label z 10,9% (18,9% w polskim repertuarze) a jako grupa – MyMusic Poland z 11,0% (19,0% w polskim repertuarze) w dziennym Top 200 Spotify

Spotify coraz bardziej popularne

W 2019 roku łączna liczba odtworzeń Top200 Spotify w Polsce wyniosła 1,76 mld – o 44,4% więcej niż w poprzednim roku. Z kolei średnia liczba odtworzeń miejsca #200 w ubiegłym roku wynosiła 12 657 odtworzeń, co daje wzrost o 56,4% r/r.

Najwięcej odtworzeń w ciągu jednego dnia zanotowano w wigilię, 24 grudnia – 10,48 mln (+23,4% r/r), najpopularniejszym dniem na Spotify pozostaje piątek – w latach 2017 – 2019 odpowiada on za 15,32% odtworzeń.

Polska muzyka króluje

Kolejny rok krajowy katalog rośnie w siłę i w wakacje, przy okazji premiery albumu „Pocztówka z WWA, lato ’19” udział polskiej muzyki w zestawieniach Spotify po raz pierwszy przekroczył próg 70%. Warto przypomnieć sobie, że nie zawsze tak było – na początku 2017 roku udział lokalnych produkcji wynosił w polskich rankingach Spotify zaledwie kilka procent. Średni udział polskiego katalogu w 2019 wyniósł 56,5%.

Do najpopularniejszych utwór należały „Język ciała” w wykonaniu Tymka i Big Scythe (Renesans/MyMusic), „hot coffee” Schaftera (Restaurant Posse/Universal Music Polska) oraz „Ona By Tak Chciała” Ronnie’go Ferrari (Me and Twój Stary EP)

SBM Label nokautuje konkurencję

Rok 2019 to bez wątpienia rok wytwórni SBM Label. Udział katalogu SBM w Top 200 Spotify od stycznia do grudnia wyniósł aż 10,9% (18,9% w polskim katalogu) w dziennych Top 200. Pod szyldem labela założonego przez raperów Solara i Białasa w tym roku swoją muzykę wydali m.in. White 2115 („California”, „Noc”, „Mogę dziś umierać”), Bedoes („Nadchodzi lato”, „Jesteś ładniejsza niż na zdjęciach (na zawsze)”, „FPS”) czy Jan-Rapowanie („Wybory”, „Układanka”).

Na drugim miejscu znalazła się amerykańska wytwórnia Interscope Records należąca do Universal Music Group, głównie za sprawą ogromnego sukcesu Billie Eilish („bad guy”) oraz soundtracku do filmu „A Star Is Born” („Shallow” w wyk. Lady Gagi i Bradley’a Coopera).

Na trzecim miejscu znalazło się Taco Corp Filip Szcześniak, czyli działalność gospodarcza Taco Hemingway’a, który samodzielnie zarządza prawami do części swoich nagrań, w tym albumu „Pocztówka z WWA, Lato ’19”.

Wśród grup muzycznych pierwsze dwa miejsca należą do majorsów – za sprawą dystrybucji dużych zagranicznych katalogów: Universal Music Polska (Interscope Records, Republic Records oraz prawa do Restaurant Posse Schaftera) i Sony Music Entertainment Poland (Columbia, RCA oraz lokalny katalog).

Na trzeciej pozycji znalazła się niezależna wytwórnia MyMusic Poland z 11% udziałem (19,0% w polskim katalogu) w dziennych Top 200. W skład katalogu (m.in.
chillwagon, Renesans, FIT ) wchodzą m.in. Young Igi („Bestia”), Tymek („Język ciała”, „Rainman”) czy chillwagon („@”).


Mniej różnorodnie i krótsze piosenki

W Polsce, podobnie jak w innych krajach, dość wyraźnie zaznaczają się dwa trendy. Pierwszy z nich to mniejsza rotacja utworów na playlistach. W 2019 roku w Top 200 Spotify znalazło się 1313 unikalnych utworów, czyli aż o 559 mniej w stosunku do 2018 roku. W ujęciu kwartalnym największa różnorodności w zestawieniach serwisu obserwowana jest od września do grudnia, co związane jest z sezonem świątecznym.

Drugim, bardzo wyraźnym trendem jest systematyczne skracanie się piosenek. W ciągu 3 lat długość przeciętnej piosenki w Top 200 spadła o 29 sekund – z „modelowych” 3:44 do 3:15. Związane jest to przede wszystkim ze sposobem działania systemów rozliczeniowych serwisów streamingowych, dla których 30 sekundach osłuchu wystarcza aby mówić o pojedynczym odtworzeniu. Skracanie utworów sprawia, że jeden użytkownik w tym samym czasie wygenerować większą liczbę streamów, co bezpośrednio przekłada się na wzrost dochodów artystów. W tej sytuacji poszkodowani są twórcy muzyki klasycznej czy jazzowej, których utwory potrafią niejednokrotnie trwać ponad 10 minut. Więcej o tym problemie pisałem tutaj.

Bez zmian pozostaje średni wiek utworu (czas od premiery). Średnio w 2019 utwór w Top 200 Spotify miał nieco ponad rok, bo 373 dni i jest to co prawda aż o 114 dni mniej niż w 2018 roku, jednak wynik ten w dużej mierze większą popularnością piosenek świątecznych w 2018 roku a po części także śmiercią George’a Michaela. Średni wiek utworu liczony w okresie od stycznia do października włącznie w ubiegłym roku to 239 dni (ok. 8 miesięcy) versus 258 dni w 2018.


Metodologia

Analiza oparta jest na dziennych zestawieniach Spotify Polska dostępnych na stronie https://spotifycharts.com/, oficjalnym API serwisu. oraz bazy MusicBrainz.org

Utwory polskie zostały zaklasyfikowane na podstawie informacji o artystach w bazie danych MusicBrainz oraz kodów ISRC.

Wytwórnie rozumiane są jako podmioty fizyczne lub prawne, które posiadają prawa do fonogramu (z wyłączeniem licencji) na terytorium Polski na polu eksploatacji internet. Informacje te wyznaczono na podstawie linii „P”, oznaczenia wytwórni przesłanych w metadanych Spotify, kodów ISRC (sekcja oznaczenia producenta) oraz innych danych dostępnych w internecie. W sytuacji, kiedy jest domniemanie, że prawa do nagrania posiada więcej niż jeden podmiot, udziały w fonogramie dzielone są równo między udziałowców z nielicznymi wyjątkami.