0

Rynek muzyczny UK w 2015 roku

adele-1024

Nowy raport „Measuring Music 2016” już jest. W nim dużo liczb.

Raport „Measuring Music 2016” jest to przygotowywany od 4 lat raport dotyczący brytyjskiej branży muzycznej (całej branży, czyli fonografia, publishing i koncerty) i jej wpływu na gospodarkę. Różni się więc od standardowych raportów przygotowywanych przez organizacje zrzeszające np. wytwórnie fonograficzne (w UK jest to BPI) metodologią – w gruncie rzeczy jest to sondaż przeprowadzony na próbie 5 tys. osób pracujących w branży muzycznej. Cały raport dostępny jest na stronie ukmusic.org. Ja pokrótce przedstawię najciekawsze i najważniejsze informacje.

2,2 mld funtów z eksportu muzyki

Wartość dodana brutto (GVA)* brytyjskiego rynku muzycznego wyniosła w 2015 roku 4,133 mld funtów i wzrosła o 0,6% w stosunku do roku 2014. Najwięcej wygenerował segment „twórczy” – muzycy, kompozytorzy, songwriterzy – łącznie 1,996 mld GBP, związany z eventami live (904 mln) i fonograficzny (610 mln).

* Wartość dodana brutto (GVA) jest to (w uproszczeniu) suma przychodów minus wszystkie koszty (produkcji, operacyjne, finansowe itd.).

Pod względem zatrudnienia Top3 stanowią muzycy (70,7 tys.), osoby pracujących przy wydarzeniach na żywo (25,15 tys.) i producenci/realizatorzy (11,1 tys.). Najmniej pracowników posiada segment publishingowy (nieco pond tysiąc). Łącznie liczba pracowników związanych z muzyką wynosi w UK 119 tys.

Dochód z muzycznego eksportu dla Wielkiej Brytanii wyniósł 2,2 mld GBP – głównie dzięki segmentowi kreatywnemu i publisingowi. W sektorze muzyki live odnotowano wzrost aż o 35% y/y, a łączna publiczność zagraniczna wyniosła 10,4 mln przy całkowitej 27,7 mln (24 mln – koncerty, 3,7 mln – festiwale).

fot. MEASURING MUSIC 2016 REPORT

fot. MEASURING MUSIC 2016 REPORT

Wartość detaliczna ponad 1 mld funtów

Łączna wartość detaliczna rynku muzycznego* wniosła 1,059 mld funtów i wzrosła o 3,5%, a wszystko za sprawą subskrypcji, których wartość detaliczna (czyli liczba wykupionych subskrypcji * ich cena detaliczna) wyniosłą 251 mln GBP i wzrosła aż o 49%. Zestawienie nie uwzględnia streamingu ad-supported.

era-report

YouTube najpopularniejszym serwisem muzycznym

Blisko 35% badanych w grupie +15 korzysta z YouTube’a – jest to najpopularniejszy kanał korzystania z muzyki w Wielkiej Brytanii. Ok. 21% badanych słucha muzyki z płyt CD, a 19% ze Spotify. Przypominam, że w 2015 roku wg danych BPI w Wielkiej Brytanii odnotowano 26,9 mld streamów wideo i 26,8 mld streamów audio.

research-uk