0

SoundCloud uruchamia własny serwis strumieniowy „SoundCloud Go”

fot. materiały prasowe

fot. materiały prasowe

Na rynku strumieniowym coraz ciaśniej. W ubiegłym roku na rynek weszły trzy ważne serwisy – Tidal, YouTube Red i Apple Music. Dwa pierwsze okazały się niewypałem, trzeci zyskuje coraz większą popularność w Stanach. Teraz mieszkańcy Stanów (jak na razie) mają kolejne miejsce do słuchania muzyki on-demand – SoundCloud Go. 

Rynek muzyczny się zmienia i chyba wszyscy wiedzą, że odwrotu nie ma. Udziały serwisów strumieniowych są coraz większe, a sam 2015 rok prawdopodobnie był przełomowy, bo prawdopodobnie pierwszy raz od 16 lat światowa branża fonograficzna była na plusie – dzięki streamingowi właśnie. Problem jest tylko taki, że mimo ogromnej popularności kont wspieranych reklamami (nie tylko Spotify freemium ale i YouTube/Vevo), generują one zaledwie 1/4 dochodu segmentu on-demand. Wniosek: serwis aby przetrwać, musi wprowadzić opcję z abonamentem. Nie ominęło to i SoundClouda.

SoundCloud to platforma muzyczna bardziej przypominająca serwis hostingowy dla DJów niż Spotify. Każdy użytkownik może za darmo wrzucić swoje własne nagranie, tak samo jak każdy użytkownik (bez konta) mógł takie nagranie odtworzyć. Bez reklam. SoundCloud zarabiało (a właściwie w ostatnim roku „zarabiało”) na siebie dzięki kontom premium (większe zasoby, dodatkowe statystyki). Co więcej, SC musiało prowadzić system identyfikacji treści, aby nie zostać pozwanym za łamanie praw autorskich (dzięki temu, jeśli użytkownik SoundCloud wrzucał nagranie, do którego nie miał praw a było ono zarejestrowane w bazie, zostawało ono automatycznie kasowane). Wzrastające koszty operacyjne serwisu wymagały dostosowania się do nowych realiów i utworzenie SoundCloud Go.

SoundCloud Go działa dokładnie na takiej samej zasadzie jak Spotify czy Apple Music. Za miesięczny abonament $9,99 użytkownicy (jak na razie jedynie na terytorium Stanów Zjednoczonych) mają dostęp do katalogów muzycznych majorsów (Sony, Universal, Warner oraz części wytwórni niezależnych) oraz materiałów umieszczanych w witrynie przez zwykłych użytkowników. Poza tym ostatnim, cała usługa działa jak Apple Music – mamy 30 dni okresu testowego, możliwość odsłuchiwania off-line i dostępu na urządzeniach mobilnych.

Czy zachęci to Amerykanów do przejścia na SoundCloud Go? Wątpię. Warto jednak zauważyć, że popularność SoundClouda jest spora: w ubiegłym tygodniu Top20 nagrań SoundCloud odtworzono 58,84 mln razy, w Spotify – 327,80 mln. Znaleźć jednak można nagrania, które bardziej popularne są w „pomarańczowej chmurce” – w ostatnich 7 dniach utwór Panda zagrano tam 7,63 mln razy, w Spotify – 4,30 mln. Na razie jednak nie wiadomo kiedy Nielsen Music uwzględni tę aktywność w swoich zestawieniach oraz czy zliczane będą wszystkie odtworzenia czy tylko te z kont SoundCloud Go.