0

Spotify w 2016 roku… straciło 540 mln Euro

fot. Flickr

fot. Flickr

Największy serwis strumieniowy audio – Spotify – publikował dane finansowe za 2016 rok. Mimo imponujących dochodów – blisko 3 mld Euro (ok. 3,3 mld dolarów), szwedzka firma kolejny rok z rzędu notuje stratę – 540 mln EUR, ponad dwukrotnie większą niż w poprzednim roku fiskalnym!

Kluczowe wartości dla Spotify w 2016 roku :

  • Przychód serwisu to 2,93 mld EUR (+52,1% r/r)
  • Koszty przychodu wyniosły 84,6%, w ubiegłym roku było to 86,3%
  • Strata serwisu po odliczeniu podatków wyniosła 536 mln EUR , o 136% więcej niż w 2015 roku
  • Liczba aktywnych użytkowników wyniosła 126 mln, z czego liczba subskrypcji to 48 mln (grudzień)
fot. MBW

fot. MBW

Wartość 2,93 mld Euro (3,3 mld USD) jest rekordowa. Aż 89,9% tej kwoty pochodzi z płatnych subskrypcji; pod koniec 2016 roku ich liczba wynosiła 48 mln, co daje 4,58 euro na użytkownika miesięcznie (spadek z 5,16 euro w 2015).  Z tej kwoty 81,6% wypłacono właścicielom praw majątkowych do muzyki – jest to stawka większa niż często zakładane ~65-70% (55% za master i 10 – 12% za prawa autorskie), co wynika przede wszystkim z zaliczek na wynagrodzenia minimalne.

Użytkownicy freemium – 78 mln (stanowiący 62% userów) – wygenerowali 295 mln euro, co daje zaledwie 0,32 euro na użytkownika na miesiąc. Co ciekawe, za odtwarzanie muzyki przez nich serwis musiał… dopłacić 33,25 mln euro. Wynika to prawdopodobnie ze stawek minimalnych za stream wynegocjowanych zarówno przez wytwórnie jak i organizacje zbiorowego zarządzania.

Spotify2016-2