0

ZPAV zmienia sposób przyznawania wyróżnień cyfrowych!

W końcu – ZPAV zastosuje formułę Revenue Equivalent Track i Revenue Equivalent Album.

fot. Flickr under Creative Commons — Attribution 2.0 Generic — CC BY 2.0

fot. Flickr under Creative Commons — Attribution 2.0 Generic — CC BY 2.0

ZPAV dostrzegł chyba problem. Tylko w tym roku przyznał aż dwa diamentowe wyróżnienia dla singli, a w ubiegłym – aż 37. Dla porównania RIAA w całej swojej historii przyznało 12 analogicznych wyróżnień. Wniosek? Polskie wyróżnienia dla muzyki cyfrowej nie były w żaden sposób nobilitacją. Co więcej, nowe zasady wprowadzone w kwietniu 2014 rzutowały na stan przyznawanych certyfikacji albumów.

Problem polegał na sposobie naliczania streamów do wyróżnień. ZPAV nie odróżniał  streamów płatnych od free, w szczególności streamów wideo, które są wypłacane po dramatycznie niższych stawkach. Efekt był taki, że album z jednym, YouTube’owym hitem stawał się natychmiast złoty, mimo niewielkiego sukcesu komercyjnego.

Nowe zasady mają naprawić ten problem. Od 1 marca eksploatacja na polu cyfrowym liczona będzie na podstawie nie jednostkowej aktywności a dochodu brutto wydawcy (bez uwzględnienia podatku VAT), przy zastosowaniu następującego przelicznika:

  • Dochód brutto równy 2,00 zł jest ekwiwalentem 1 pobrania utworu muzycznego. (RET: 2 zł = 1 unit).
  • Cena hurtowa albumu wynosi 20 zł (REA: 20 zł = 1 album).

W ten sposób nowe, cyfrowe wyróżnienia dla singli, przyznawane będą według następujących kryteriów:

  • Złota płyta (digital single) – dochód 20 tys. zł ( = 10 tys. unitów).
  • Platynowa płyta (digital single) – dochód 40 tys. zł ( = 20 tys. unitów).
  • Diamentowa płyta (digital single) – dochód 200 tys. zł ( = 100 tys. unitów). 

Zmiana wpływa także na sposób przyznawania wyróżnień dla albumów – poza wielkością sprzedaży detalicznej (monitorowanej przez TNS) dodawany będzie REA – revenue equivalent album – ze wspomnianym przelicznikiem 20,00 zł = 1 unit.

Nowe zasady oznaczają rozróżnianie streamów premium od freemium – premium, jako te o większej stawce, będą stanowiły większy ekwiwalent, a co za tym idzie powinny skłaniać wydawców do zachęcania fanów do zakupów subskrypcji.

Source: CGM.pl / własne