0

Music Consumer Profile 2015: streaming wielką szansą dla muzyki pop

Katy-Perry-rise-press-photo-2016-billboard-1548

MusicWatch na zlecenie RIAA przygotowało wyniki panelu „Music Consumer Profile – 2015”, czyli corocznych badań określających sposób pozyskiwania muzyki. Wyniki są obiecujące dla muzyki pop!

Najpopularniejszym gatunkiem w populacji jest klasyczny rock (lata 60 – 80), drugie miejsce zajmuje muzyka pop, trzecie country. Specjalnie nie jest to zaskakujące – jak wynika z raportu Nielsena, w 2015 roku muzyka rockowa stanowiła 24,5% całkowitej konsumpcji muzycznej.

nielsen genre

W grupie osób kupujących płyty CD (co najmniej jedną w 2015 roku), muzyka pop była poza Top3, które zajęły rock, country i indie rock/alternatywa. Nic więc dziwnego, że udziały muzyki pop w rynku zdominowanym przez sprzedaż albumów były niewielkie. Aż 66% kupujących płyty stanowiły osoby w wieku powyżej 35 roku życia – o większych zasobach finansowych i raczej słuchających muzyki swojej młodości (czyli właśnie lat 60 – 80, na kiedy przypada szczyt popularności rocka).

Wyjątkowo ciekawe wyniki przedstawiają się jednak dla grupy preferujących płatny streaming jako formę konsumpcji. Aż 26% tej grupy stanowią osoby w wieku 18 – 25, a 59% w wieku 18 – 35. W tej grupie pop był najpopularniejszym gatunkiem, za nim znalazły się hip-hop i alternatywa.

Interpretacja tego zjawiska jest wyjątkowo ciekawa. Pod względem ogólnej liczby streamów (audio i wideo, w tym streamów „darmowych”) muzyka pop jest #3 ustępując miejsca hip-hopowi i rockowi (14,5% udziałów streamów audio), jednak uwzględniając ogólny dochód ze streamingu, muzyka pop może wyjść na prowadzenie. Szczególnie, że wartość tego segmentu rośnie z miesiąca na miesiąc.

mcp