1

BB Money Makers: Taylor Swift zarobiła 300 mln złotych w rok

TAYLOR

Billboard opublikował swoją listę Top40 Money Makers za 2015 rok. Tutaj bez zaskoczenia – najwięcej zarobiła Taylor Swift, bo 73,5 mln dolarów (ponad 300 mln złotych). A właściwie to zdecydowanie więcej, o czym dalej.

Billboard Top40 Money Makers to coroczne zestawienie oparte na dochodach muzyków estymowanych na podstawie danych Nielsen Music podzielonych na 4 kategorie: sprzedaż (cyfrowa i fizyczna, pojedyncze nagrania jak i całe albumy), streaming (interaktywny i programowalny), publishing (tantiemy autorskie z praw do publicznego wykonywania (radio) oraz praw mechanicznych (sprzedaż, streaming)) i dochód z tras koncertowych (tyle, że na całym świecie…). Wyniki są co prawda mocno naciągane i bardzo zaniżone, bo o ile sam sposób rozliczania jest całkiem ok., to niestety w zestawieniu uwzględniono wyłącznie Stany Zjednoczone i nie wliczono sponsorshipów, merchandisingu i synchronizacji nagrań. Wiem, inaczej się nie da…

Taylor Swift z ponad 300 mln złotych

Najlepiej zarabiającą gwiazdą była, i tu bez zaskoczenia, Taylor Swift. Wszystko dzięki swojej wielkiej trasie koncertowej The 1989 World Tour, która zgromadziła ponad 2 mln fanów i przyniosła 250 mln dolarów dochodu ze sprzedaży biletów. Dodatkowo Swift była najlepiej zarabiającym artystą-songwriterem – duża popularność singli Swift w radiu przyniosła jej 4,1 mln dolarów zysku (nie wiem, czy Billboard podzielił dochód na wszystkich współautorów, ale wątpię). Top10 znajdziecie poniżej, całe Top40 na stronie Billboardu.

BBmoneymakers

Koncerty najbardziej dochodowe

Po raz kolejny widać, że głównym źródłem dochodów artystów są trasy koncertowe. Jedynie Adele, która w 2015 roku nie zorganizowała żadnego biletowanego koncertu w rubryce „touring” ma zero. Z drugiej strony, nie da się zorganizować wielkiej trasy koncertowej, gdy muzyka wykonawcy nie jest popularna.

Jednocześnie, dzięki zestawieniu, Billboard zdradził, że w 2015 roku właściciele master rights dostawali 0,0063 USD za interaktywne odtworzenie audio i zaledwie 0,0015 USD za wideo (4 razy mniej!). Oznacza to, że w ubiegłym roku 1 płatne pobranie (np. w iTunes) odpowiadało 109 odtworzeń audio i aż 456 odtworzeń w YouTube. Rok temu było to odpowiednio 89 i 149…