1

GRAMMY

Jako że sezon nagród GRAMMY w pełni się rozpoczął, przygotowałem krótką ściągawkę na temat ogólnych zasad głosowania. Tajemnice drugiej rundy głosowania w końcu zostały rozwikłane!

fot. materiały prasowe

fot. materiały prasowe

Jakie fonogramy mogą być zgłaszane?

Do nagród Grammy zgłoszony może być fonogram (album/utwór) komercjalny wydany na terenie USA w okresie od 1 października do 30 września roku przed galą rozdania (np. o nagrody Grammy 2018 mogą się ubiegać fonogramy wydane między 1.10.2016 a 30.09.2017).  Od 2017 roku poprzez komercjalne wydanie rozumie się także udostępnienie w serwisach strumieniowych. Niekiedy Akademia pozwala na delikatne odstępstwa od powyższych ram czasowych. I tutaj uwaga – mimo że okres Grammy kończy się 30 września, zgłoszenia muszą być wysłane do mniej więcej drugiej połowy sierpnia (w 2017 – 23.08.). 

W przypadku kategorii najlepszy nowy wykonawca („Best new artist”), wykonawca musi wydać co najmniej 5 utworów lub 1 album ale nie więcej niż 30 utworów lub 3 albumów. Może być także nominowany maksymalnie 3 razy.

Kto może głosować?

Głosować mogą wyłącznie członkowie akademii – Voting Members. Uprawnieni do oddawania głosu są osoby, które wydały (lub pracowały przy ich tworzeniu) co najmniej 12 utworów w formacie cyfrowym lub co najmniej 6 utworów w formacie fizycznym (tj. na płycie), a dodatkowo co najmniej jeden z utworów musi być wydany w ostatnich 5 latach od zgłoszenia. Do głosowania uprawnia również nominacja do którejkolwiek kategorii przyznana w ostatnich 5 latach.

Osoba uprawniona do głosowania może oddać głosy w maksymalnie 15 kategoriach w zależności od swojego doświadczenia i zainteresowań muzycznych  plus w 4 kategoriach głównych (łącznie w tym roku jest 84 kategorie w 29 polach).

Pełna lista warunków dot. głosowania znajduje się tutaj (PDF).

Przebieg głosowania (podstawowy)

Głosowanie w nagrodach Grammy jest dwu-etapowe dla takich pól jak Pop, Rap czy Rock.

  1. Pierwsza runda. W pierwszym etapie głosujący w danej kategorii wybierają jedną pozycję spośród wszystkich zgłoszeń (a jest ich z reguły kilka tysięcy). W 2017 roku (GRAMMY 2018) pierwsza runda głosowania trwała od 16 października do 29 października.
  2. Nominacje. Do drugiego etapu (końcowe głosowanie) z każdej kategorii przechodzi Top5 utworów z największą liczbą zebranych głosów – w przypadku dogrywki na miejscu 5. może wejść więcej niż 5 utworów. Owa piątka (lub więcej) stanowi oficjalne nominacje. W tym roku (GRAMMY 2017) nominacje zostały ogłoszone 28 listopada.
  3. Głosowanie finałowe. Nagrodę zdobywa ten utwór/album nominowany, który zdobył najwięcej głosów w końcowym głosowaniu (głosujący może oddać jeden głos). W tym roku głosowanie finałowe trwło od 7 grudnia do 27 grudnia.
  4. Wyniki. Wyniki głosowania podawane są oficjalnie na gali (transmitowanej w TV) i pre-gali (dostęp on-line) wręczenia nagród. 60 , która odbędzie się 28 stycznia 2018 (w nocy 28/29 polskiego czasu).

Przebieg głosowania w głównych kategoriach (Second Ballot)

Głosowanie w kategoriach głównych (i kilku innych – tzw. technicznych) jest rozszerzone o dodatkowy etap głosowania między pierwszą rundą a rundą finałowy. Tzw. etap drugi owiany jest wyjątkową tajemnicą i nigdy oficjalnie nie został publicznie przedstawiony mechanizm obraz ani lista uczestników.

W 1999 roku LA Times dotarł jednak do uczestnika takiego głosowania, który anonimowo zdradził jak wygląda jego przebieg. Głosowanie przeprowadzane jest przez kilkuosobową komisję (oddzielną dla każdej kategorii) Grammy, która dostaje listę 20 pozycji z największą liczbą głosów w danej kategorii. Każde zgłoszenie jest następnie szczegółowo omawiane przez uczestników. Następnie uczestnicy dyskutują na temat wszystkich zgłoszeń tak długo, aż wybiorą 6 – 7 pozycji, które ich zdaniem na nominację zasługują. Wtedy następuje tajne głosowanie, a karty z głosami trafiają do notariusza Deloitte tak, że uczestnicy nie znają sumarycznego wyniku.

Kontrola nad głosowaniem – Deloitte

Głosowanie, wbrew przekonaniom co niektórych, odbywa się za pośrednictwem zewnętrznej firmy Deloitte i żaden etap podliczania głosów nie jest kontrolowany przez Akademię. Spółka Deloitte należy do wielkiej czwórki firm audytorskich, sama również podlega audytom. Nie ma więc możliwości, aby wyniki były sfabrykowane.


GRAMMY nagrodą za sprzedaż?

Wśród zarzutów przeciwko nagrodzie Grammy często przejawia się argument jakoby Akademia przyznawała statuetki za popularność, a nie jakość muzyki. W poprzednich akapitach opisałem szczegółowo proces głosowania – nie ma w nim ani jednego punktu dotyczącego sprzedaży. Co prawda w kategoriach głównych odbywa się druga runda głosowania, podczas których omawiane są najpopularniejsze zgłoszenia i tutaj możliwy jest dobór tych popularniejszych albumów, jednak historia pokazuje, że nie zawsze tak jest.

Warto też pamiętać, że w głosowaniu bierze udział kilkanaście tysięcy głosujących. Aby dana pozycja uzyskała wysoką liczbę głosów, musi być po prostu znana, a to jak wiadomo jest skorelowane z wielkością sprzedaży. Nic więc dziwnego, że nominacji nie dostają albumy ze sprzedażą poniżej tysiąca kopii – tych płyt nikt po prostu nie zna, nawet jeśli są bardzo dobre! Sami głosujący, zgodnie z zaleceniami, nie powinni się kierować wynikami sprzedażowymi czy recenzjami, a jakością muzyki (w ich ocenie rzecz jasna).

Piosenka roku (SOTY) vs. nagranie roku (ROTY)

Każdego roku w komentarzach przejawia się pytanie – czym różni się kategoria Song of The Year od Record of The Year? Na pierwszy rzut oka wydaje się, że to to samo, szczególnie, że często… nominacje w obu kategoriach są podobne.

Zgodnie z wytycznymi Akademii, piosenka roku (SOTY) jest przyznawana za kompozycję, czyli tekst i melodię do niego, natomiast nagranie roku (ROTY) za produkcję, aranżację czy jakość realizacji wokali (czyli ogólny odbiór nagrania).

Performance vs. song

Po pierwszej publikacji mojego wpisu dostałem kilka pytań na temat kategorii zawierających komentarz „performance” i „song”.

Przykładowo: w tym roku na polu „rock” mamy kategorie „rock peformance” i „rock song”. Różnice między nimi są takie jak w przypadku ” Record of the year” i „Song of the year” – kategorie z dopiskiem „song” dotyczą wyłącznie kompozycji (tekst i melodia), natomiast „performance” dotyczy ogólnej oceny piosenki z naciskiem na aranż i realizację dźwiękową.

Pop vocal album

Drugim typem pytań jakie otrzymałem dotyczyły kategorii „pop vocal album”. Większość osób (w tym ja do niedawna) uważała, że kategoria dotyczy wokalu. Bynajmniej, żeby zrozumieć problem, należy poznać historię kategorii.

Akademia wielokrotnie zmieniała kategorie Grammy dodając i usuwając je, ale także łącząc kilka w jedną. I tak w przeszłości na polu pop istniały dwie kategorie:

  • Pop instrumental album – przeznaczonych dla popowych produkcji instrumentalnych (bez wokalu)
  • Pop vocal album – przeznaczonych dla popowych produkcji z wokalem.

Ponieważ liczba albumów instrumentalnych pop jest naprawdę niewielka, kategorię instrumentalną usunięto z pola „Pop” i przeniesiono do nowego „Contemporary Instrumental Music”, gdzie jej nazwę zmieniono na „Contemporary Instrumental Album”.

Różnice między kategoriami „instrumental” a „vocal” w zachowały się na polu „jazz”, gdzie istnieją dwie oddzielne kategorie: „Jazz Instrumental Album” oraz „Jazz Vocal Album”.