Kilka tygodni temu świat obiegła informacja o tym, że blisko 200 głównych gwiazd podpisało się pod listem otwartym do amerykańskiego kongresu w sprawie zmian w DMCA. List o podobnej treści przygotowany przez IFPI trafił właśnie do przewodniczącego Komisji Europejskiej a podpisało się pod nim… ponad 1000 wykonawców, w tym blisko 40 z Polski. A wszystko przez YouTube.
Na początku kwietnia pisałem na blogu o najnowszym raporcie IFPI, który obok corocznego podsumowania globalnego rynku fonograficznego, który dzięki streamingowi pierwszy raz od 16 lat był na plusie, wyraźnie zasugerował, że branża muzyczna w tym roku rozpocznie wielką batalię z cyfrowym gigantem – Googlem, który jest właścicielem najpopularniejszego serwisu muzycznego na świecie – YouTube’a.
Value gap – bo o to toczy się bój – najlepiej pokazuje poniższa grafika. Jak widać serwisy wspierane reklamami (czyli przede wszystkim YouTube – Spotify ma tutaj niewielki udział) stanowią główne źródło muzyki na świecie – liczba ich aktywnych użytkowników sięga ponad 900 mln (13 razy więcej niż użytkowników płatnych serwisów) a mimo to dochód z YouTube’a dla branży jest ponad 3 razy mniejszy niż z subskrypcji. Innymi słowy – YouTube, mimo ogromnej popularności przynosi niewielki zysk dla branży muzycznej, w tym oczywiście także dla autorów i wykonawców.
Jednocześnie autorzy listu do KE zauważają, że serwisy umożliwiające upload własnych treści są chronieni przed konsekwencjami łamania prawa autorskiego przez ich użytkowników, a podstawy prawne ku temu powstały 20 lat temu, kiedy nikomu nie śniło się o super szybkim internecie czy smartfonach.
Szansą na zmianę i bardziej sprawiedliwy podział zysków między serwisami cyfrowymi pokroju YouTube’a i kompaniami muzycznymi mają być zmiany legislacyjne prawa autorskiego prowadzone przez Komisje Europejską w te wakacje. List otwarty, który ma zwrócić uwagę KE na ten problem podpisało łącznie ponad 1 000 różnych wykonawców. Obok gwiazd wielkiego formatu takich jak Lady Gaga, Bruno Mars, Ed Sheeran czy legendarnej grupy ABBA znalazło się blisko 40 polskich wykonawców. Na liście znajdziemy podpisy Dody, Edyty Górniak, Margaret, Ewy Farnej, Cleo, Donatana czy Ani Wyszkoni:
Ania Dąbrowska, Ania Tacikowska, Ania Wyszkoni, Anna Maria Jopek, Blue Café, Cleo, Doda, Donatan, Edyta Górniak, Ewa Farna, Grzegorz Hyży, Iza Kowalewska, Jakub, Sokolowski, Janusz Panasewicz, Janusz Radek, Kasia Kowalska, Kasia Popowska, Kombii, Krzysztof, Krawczyk, Lanberry, Maciej Maleńczuk, Margaret, Maria Niklińska, Martyna Jakubowicz, Mela Koteluk, Michał Wiraszko, Michał Wiśniewski, Monika Lewczuk, Patryk Kumór, Pezet, Piotr Beczala, Piotr Kupicha, Piotr Rubik, Piotr Salata, Stachursky, Stanisław Sojka, Stashka, Ukeje, Zespół Video
Pingback: YouTube vs. branża muzyczna, czyli „transfer of value” – POPRUNTHEWORLD()