Niektórzy uważają, że muzyka pisana dla pieniędzy nie ma duszy. Każdemu jest jednak miło, kiedy za realizacją swoich artystycznych marzeń idą przelewy bankowe 🙂 Jakie utwory zarobiły dzięki radiu do tej pory najwięcej? Top 10 znajdziecie poniżej.
Uwaga! Wartości szacowane na podstawie w pełni ogólnodostępnych wykazów radiowych oraz budżetów rozgłośni radiowych publikowanych w sprawozdaniach finansowych oraz estymowanych na podstawie cennikowych wpływów reklamowych. Przedstawione kwoty – w pełni szacunkowe – nie są więc objęte tajemnicą handlową i nie naruszają interesów twórców. Oficjalne naliczenia (przedstawiane na indywidualnych i zabezpieczonych kontach autorskich, do których dostęp mają wyłącznie uprawnieni) przygotowywane są przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS w oparciu o dostarczoną przez emitentów dokumentację, w tym wykazów emisyjnych oraz realnych wpływów. Dopiero te informacje, w połączeniu z realnymi rejestracjami utworów w bazie ZAiKS są podstawą do wykonania prawidłowej repartycji i naliczenia wynagrodzeń autorskich.
Metodologia:
Ranking oparty jest na estymowanych wynagrodzeniach autorskich na utwór z tytułu nadań radiowych w Polsce w okresie 01.01.2017 – 10.08.2017. Wyliczone kwoty przedstawiają szacunkową, całkowitą kwotę tantiem wyliczoną na podstawie Regulaminu Repartycji ZAiKS dla wszystkich uprawnionych po potrąceniu kosztów inkasa. Informacje o emisjach uzyskane na podstawie publikowanych na stronach rozgłośni playlistach. Wielkość zysków, a co za tym idzie wartość punktu w repartycji, szacowana na podstawie sprawozdań finansowych rozgłośni za ostatnie lata oraz cennikowych wpływów reklamowych. Uwzględnione rozgłośnie: RMF FM, Radio ZET, radio publiczne centralne (PR1, PR2, PR3, PR4) oraz sieci radiowe RMF MAXXX, ESKA i Złote Przeboje. Realne kwoty po dodaniu wpływów z innych rozgłośni mogą być wyższe o 10 – 20%. Zgodnie z regulaminem zastosowano przelicznik: 1 minuta repertuaru krajowego = 2 punkty, 1 minuta repertuaru zagranicznego = 1 punkt. Informacje o autorach pochodzą z wyszukiwarek stowarzyszeń: ZAiKS, ASCAP, OSA oraz GEMA. Należy pamiętać, że wyliczone kwoty są do podziału między wszystkich autorów zgodnie ze zweryfikowaną rejestracją w bazie KUPIZ Stowarzyszenia ZAiKS.
10. „Be Mine” – Ofebnach
Twórcy: LAUDUIQUE (CA), LAURENT (CA), WEST (A)
Kwota: 19,0 tys. zł
9. „Sign of the Times” – Harry Styles
Twórcy: BHASKER (CA), JOHNSON (CA), NASCI (CA), ROWLAND (CA), SALIBIAN (CA), STYLES (CA)
Kwota: 21,5 tys. zł
8. „Despacito” – Luis Fonsi feat. Daddy Yankee
Twórcy: FONSI (CA), ENDER (CA), AYALA (CA)
Kwota: 23,0 tys. zł
7. „Something Just Like This” – The Chainsmokers & Coldplay
Twórcy: TAGGART (CA), MARTIN (CA), CHAMPION (CA), BUCKLAND (CA), BERRYMAN (CA)
Kwota: 24,0 tys. zł
6. „Move Your Body” – Sia
Twórcy: FURLER (CA), KURSTIN (CA)
Kwota: 24,5 tys. zł
5. „Magic Symphony” – C-BooL feat. Giang Pham
Twórcy: CEBULA (C), CEBULA(A)
Kwota: 27,5 tys. zł
4. „Chained To The Rhythm” – Katy Perry feat. Skip Marley
Twórcy: PERRY (CA), PAYAMI (CA), MAX (CA), MARLEY (CA), FURLER (CA)
Kwota: 27,5 tys. zł
3. „Spirit” – Gromee feat. Mahan Moin
Twórca: MERNER (A), FATHI (A), GROMALA (C), FATHI (C)
Kwota: 29,5 tys. zł
Utwór zaklasyfikowano jako „Krajowy” ze względu na polskiego autora. W przypadku, gdy ZAiKS uzna utwór za zagraniczną rejestrację, kwota wyniesie 14,8 tys.
2. „Shape of You” – Ed Sheeran
Twórcy: SHEERAN (CA), MCDAID (CA), MAC (CA), COTTLE (CA), BURRUSS (CA), BRIGGS (CA)
Kwota: 30,5 tys. zł
1. „O Pani!” – Grzegorz Hyży
Twórcy: HYŻY (C), BYLIŃSKI (C), LUSZCZYKEIWICZ (A), HYŻY (A), TACHER (A),
Kwota: 35,0 tys. zł
(Utwór niezarejestrowany w bazie aktywnej KUPIZ Stowarzyszenia Autorów ZAiKS – wykaz autorów na podstawie metadanych mastera)