Streaming, streaming, streaming… ale po tym co przeczytacie, wasze myślenie na temat winyli zmieni się o 180 stopni!
Raporty dotyczące przewidywań w latach 2016-2020 (lub 2015 – 2019) przygotowała firma TechNavio zajmująca się różnymi badaniami rynku. Streszczenia raportów dostępne są tutaj, możecie też kupić ich pełne wersje (ponad 6 tys. zł za jeden raport, nie kupiłem, bo nie miałem drobnych w portfelu).
Sprzedaż winyli
Come-back winyli to bez wątpienia jedne z ciekawszych zjawisk na rynku fonograficznym. Średni roczny wzrost rynku jest imponujący, bo przekracza 50%, choć z drugiej strony winyle stanowią ciągle niewielki procent rynku – w 2015 roku było to ponad 500 mln USD (dane estymowane na podstawie raportu IFPI za 2014), co daje ok. 3,5% całych dochodów branży fonograficznej. Na razie…
TechNavio przewiduje, że średni roczny wzrost w latach 2016 – 2020 wyniesie 55,15%. Oznacza to, że w 2020 roku dochód z winyli będzie 9-krotnie większy niż w roku 2015 i wyniesie… 4,8 mld USD! Jak zaraz się przekonacie, będzie on porównywalny z dochodem ze streamingu! Trudno uwierzyć…
Nasycenie rynku strumieniowego
Największa nadzieja branży muzycznej – streaming – w 2015 roku wzrósł globalnie o 45,2% do wartości 2,89 mld USD (19% całego rynku fonograficznego). Wygląda jednak na to, że do końca tej dekady rynek zacznie się nasycać, a wzrost ulegnie spowolnieniu.
Prognozy przewidują średni wzrost w latach 2016-2020 na poziomie 13,31%. Oznacza to, że do 2020 roku dochód wzrośnie o ok. 87% do wartości 5,4 mld USD, czyli zaledwie nieco więcej niż dochód ze sprzedaży winyli! Kluczowa ma być wzrastająca liczba subskrypcji a największy potencjał kryć może się w globalizacji rynku muzycznego.
Publishing
Jak wynika z prognoz TechNavio, w latach 2015 – 2019 średni roczny wzrost (CAGR) wyniesie 5,43%. Główną siłą napędową wzrostu ma być wzrastająca liczba koncertów i innych wydarzeń „live” (pamiętamy, że aby wykonywać utwory live należy mieć odpowiednią licencję zawartą z publisherem lub OZZ).
Branża muzyczna
Cała branża muzyczna, tj. razem z fonograficzną, publishingową i koncertową, w latach 2016 -2020 ma wzrastać w średnim rocznym tempie na poziomie 5,08%. Kluczowy ma być tutaj wzrost liczby subskrypcji, podejrzewam, że także wzrost liczby sprzedanych winyli (jeśli powyższe prognozy są prawidłowe) oraz biletów na wydarzenia muzyczne. Negatywnym zjawiskiem mają być zanikająca sprzedaż płyt CD oraz pobrań cyfrowych.