Streaming staje się co raz ważniejszym źródłem dochodów dla przemysłu muzycznego – nie tylko na zachodzie, ale również i w Polsce. Największym serwisem audio jest Spotify, który z chęcią dzieli się swoimi zasobami – czy to w postaci list muzycznych czy metadanych, które każdy może pobrać za pomocą API.
Ponieważ badań rynku strumieniowego w Polsce praktycznie nie ma, postanowiłem skorzystać z tych zasobów i przygotowałem kilka ciekawych (mam nadzieję) statystyk. Jako dane źródłowe wykorzystałem dzienne zestawienia Spotify Polska dostępne pod adresem spotifycharts.com oraz metadane utworów i albumów, które można pobierać za pomocą oficjalnego API (specyfikacja na stronie Spotify for Developers).
Poniżej przedstawiam pierwszą część przygotowanych statystyk. Jeśli macie pomysły co jeszcze warto pokazać, dajcie znać w komentarzach lub na adres kontakt@popruntheworld.pl
1. W 2017 roku liczba odtworzeń dla miejsca 200. wzrasta w tempie ok. 86% rok do roku i obecnie jest to ok. 7 tys. dziennie.
Analiza liczby odtworzeń na miejscu 200. jest o tyle interesująca, że eliminuje efekt „dużych” wydań i lepiej oddaje popularność całego katalogu niż całe zestawienie Top200. Charakterystycznym elementem jest wzrost liczby odtworzeń w okresie świątecznym i noworocznym z podwójnym maksimum – pierwszym w wigilię Bożego Narodzenia (24/12), drugim w Sylwester (31/12). I tutaj nic się nie zmieniło – tak samo w erze wydań fizycznych, czwarty kwartał był najbardziej dochodowy i potem w erze „iTunes” dominował poświąteczny szał kart podarunkowych.
2. Piątek i sobota z największą liczbą odsłuchów
Na wcześniejszym wykresie widać poza ogólnym trendem charakterystyczne „ząbki” powtarzające się w cyklach tygodniowych. Zjawisko wahań liczby odsłuchów w ciągu tygodnia jest typowe nie tylko dla Polski i ale i innych krajów – w piątek i sobotę liczba streamów jest największa.
3. Słuchamy coraz krótszych nagrań
W okresie 01/01/2017 – 04/02/2018 średni czas trwania utworu w Top200 Spotify wyniósł 3 minuty 36 sekund i w ciągu 2017 roku zmniejszyła się o 10,98 sekundy. W ogólnym trendzie można wyróżnić spadek spadek średniej długości w okolicach świat Bożego Narodzenia (utwory świąteczne mają nieco mniejszy czas trwania). Charakterystyczny pik w z 5 czerwca 2017 dotyczy zarejestrowanego koncertu „One Love Manchester – Live from One Love Manchester”.
4. Więcej repertuaru polskiego
Średnio w Top200 w 2017 roku repertuar polski (klasyfikowany na podstawie kodów ISRC) stanowił zaledwie 14%. Wyraźnym trendem jest jednak regularny wzrost jego udziału – w 4. kwartale 2017 było to już 20%. Oczywiście liczby te nie oddają realnych udziałów w całym katalogu serwisu, jednak pokazują trend, że polska muzyka staje się i tutaj ważnym elementem.
5. Mediana wieku utworu – 5 miesięcy
Dzięki danym dostępnym za pomocą API Spotify, można oszacować średni „wiek” utworu, tj. liczbę dni od wydania w serwisie. Średnio jest to 540 dni, czyli ok. 18 miesięcy. Wartość ta jest jednak zniekształcona przez charakterystyczny „pik” świątecznych oraz sylwestrowych nagrań i w tym przypadku wiek utworów Top200 oddaje mediana, która wyniosła w 2017 roku 141 dni (ok. 5 miesięcy).