International Confederation of Societies of Authors and Composers (CISAC), na podstawie danych z 239 organizacji zbiorowego zarządzania z 121 krajów, opracował raport finansowy za rok 2017. Łącznie zrzeszone w CISAC OZZy pobrały 8,336 mld Euro inkasa z tytułu wykorzystania muzyki – 6% więcej niż w roku poprzednim. Przychody z digitalu wzrosły o 23%.
Jak wynika raportu „Global collection report” CISAC, w 2017 roku organizacje zbiorowego zarządzania zrzeszone w strukturach organizacji, pobrały z tytułu eksploatacji muzyki 8,336 mld Euro. Jest to wzrost o 6% w stosunku do ubiegłego roku oraz o 28,3% w stosunku do roku 2013.
W dalszym ciągu głównym źródłem przychodów jest inkaso z tytułu eksploatacji muzyki w tradycyjnych mediach – nadania RTV oraz wykonania i odtworzenia publiczne stanowią aż 71% wszystkich przychodów OZZ. Największy, bezwzględny wzrost notuje segment cyfrowy, który już w 2014 globalnie prześcignął nagrania mechaniczne (CD, DVD).
Warto jednak zauważyć, że ze względu na specyfikę branży, powyższe kwoty nie uwzględniają całej wartości rynku. Raport CISAC nie obejmuje praktycznie wcale wynagrodzeń za synchronizację (włączenie muzyki do reklam i filmów), które rocznie wynoszą ok. 0,5 – 1,0 mld EUR na świecie.
Poważnie niedoszacowane są również wpływy cyfrowe. W Stanach nie są uwzględnione w pełni tantiemy mechaniczne -o ile od 2015 roku w raportach uwzględniane jest inkaso Harry Fox Agency (część SESAC), nadal nieuwzględniane są bezpośrednie rozliczenia między dużymi DSP a wydawcami muzycznymi. Z kolei dane z Europy pomijają eksploatację w dużych DSP utworów anglo-amerkykańskich, w których udziały mają więksi wydawcy . Tutaj rozliczenia odbywają się także bezpośrednio – z pominięciem organizacji zbiorowego zarządzania – dlatego uzyskanie pełnego obrazu rynku jest niestety niewykonalne.
Cały raport do pobrania tutaj: http://www.cisac.org/Newsroom/News-Releases/Digital-royalties-to-creators-top-1-billion-as-global-collections-rise-6.2-to-9.6-billion