1

Podsumowanie 2016 na YouTube w Polsce

W 2016 roku najpopularniejszym utworem w Polsce było nagranie „Tamta dziewczyna” Sylwii Grzeszczak. Łącznie polskie nagrania posiadały udział rynkowy na poziomie 33%. Najpopularniejszy katalog należał do wytwórni Universal Music Polska. 

fot. YouTube / Gorgo music

fot. YouTube / Gorgo music

„Tamta dziewczyna” najpopularniejszym nagraniem

W 2016 roku najpopularniejszym nagraniem w Polsce na YouTube był utwór „Tamta dziewczyna” Sylwii Grzeszczak Gorgo Music dystrybuowany przez Warner Music Poland. W ciągu pełnych 52 tygodni singiel zapowiadający płytę o takim samym tytule odtworzono 56,4 mln razy.

Drugie miejsce zajął utwór disco polo „Przez Twe Oczy” grupy Akcent (Greenstar Music) z 52,9 mln streamów a trzecie – piosenka dla dzieci „Bańkę łap” (45,2 mln).

RANK TYTUŁ WYKONAWCA WYŚW. [mln] ISRC
1 Tamta dziewczyna Sylwia Grzeszczak 56.37 PLC271600013
2 Przez Twe Oczy Akcent 52.87 PLH751400447
3 Bańkę łap Gumimiś 45.23 USR3R1400060
4 Faded Alan Walker 44.92 NOG841602010
5 Cheap Thrills (feat. Sean Paul) Sia 44.47 USRC11600201
6 Ona czuje we mnie piniądz Łobuzy 40.64 PLC061504336
7 Hymn for the Weekend Coldplay 37.33 GBAYE1500979
8 Don’t Be So Shy (Filatov & Karas Remix) Imany 36.08 FR9W11515482
9 Sorry Justin Bieber 35.98 USUM71516760
10 Stressed Out TWENTY ONE PILOTS 35.39 USAT21500597
11 This Is What You Came For (feat. Rihanna) Calvin Harris 33.99 GBARL1600460
12 Wodospady Popek x Matheo 33.67 PLF241502168
13 Lean On (feat. DJ Snake & MO) Major Lazer 33.48 QMUY41500008
14 Przekorny Los Akcent 31.61 PLH751500523
15 Ocean Drive Duke Dumont 31.35 GBUM71504503
16 Lubisz To Lubisz Power Play 30.73 PLH791600001
17 Sofia Alvaro Soler 30.22 DEUM71601055
18 No Money Galantis 29.78 USAT21600941
19 Tuesday (feat. Danelle Sandoval) Burak Yeter 29.13 GBKQU1650147
20 I Took a Pill in Ibiza (Seeb Remix) Mike Posner 28.71 USUM71509791
21 Work from Home (feat. Ty Dolla $ign) Fifth Harmony 28.51 USSM11600251
22 Error Natalia Nykiel 28.38 PLUM71600372
23 Closer (feat. Halsey) The Chainsmokers 27.83 USQX91601347
24 Cool Me Down Margaret 27.72 SE2VK1600101
25 Don’t Let Me Down (feat. Daya) The Chainsmokers 27.71 USQX91600011
26 Sing Me to Sleep Alan Walker 27.32 NOG841611010
27 See You Again (feat. Charlie Puth) Wiz Khalifa 25.79 UPXTH8253133
28 Idziemy do zoo Dziecięce Przeboje 25.67 PLC061302528
29 Heathens TWENTY ONE PILOTS 25.61 USAT21601930
30 Ain’t Your Mama Jennifer Lopez 25.47 USSM11602625
31 Boogie Woogie Justyna Bojczuk 25.41 PLA281100034
32 7 Years Lukas Graham 25.37 USWB11506516
33 Hello Adele 24.78 GBBKS1500214
34 How Deep Is Your Love (Calvin Harris & Disciples) Calvin Harris 24.69 GBARL1500704
35 Feel (Radio Edit) (feat. Sena Sener) Mahmut Orhan 24.52 CAI7Z1600001
36 Love Yourself Justin Bieber 24.07 USUM71516761
37 Królowa łez Agnieszka Chylińska 23.19 PLA551600302
38 Gangnam Style PSY 22.47 KRA341205652
39 W dobrą stronę Dawid Podsiadło 22.39 PLB381501027
40 Mucha W Mucholocie Aida 22.27 PLA281100303
41 Cold Water (feat. Justin Bieber & MO) Major Lazer 20.44 QMUY41600027
42 Uptown Funk (feat. Bruno Mars) Mark Ronson 20.40 GBARL1401524
43 Duele el Corazon (feat. Wisin) Enrique Iglesias 20.19 USRC11600642
44 What Do You Mean? Justin Bieber 20.09 USUM71511919
45 Worth It (feat. Kid Ink) Fifth Harmony 19.75 USSM11406644
46 Treat You Better Shawn Mendes 19.65 USUM71604711
47 Lush Life (acoustic version) Zara Larsson 19.58 SEWEE1500513
48 Love Me Like You Do Ellie Goulding 19.24 GBUM71406823
49 Stitches Shawn Mendes 19.14 USUM71500658
50 Ego Willy William 19.10 FR2PY1506200

Amerykańska muzyka najpopularniejsza w polskim YouTube

W 2016 roku produkcje amerykańskie (zaklasyfikowane na podstawie kodów ISRC) posiadały udział rynkowy (pod względem liczby wyświetleń) na poziomie 33,4%. Polskie produkcje osiągnęły niewiele mniejszy wynik – 33,0%. Podium zamykają utwory brytyjskich wytwórni z udziałem 12,8%, a kolejne pozycje zajęły: Niemcy (4,0%) i Holandia (2,7%).

Pod względem daty produkcji, największą popularnością cieszyły się nagrania z 2015 roku – 22,2%, a dopiero drugie miejsce zajęły utwory wydane w 2016 r. – 19,1% Kolejne miejsce zajęły kolejno lata: 2014 – 12,7%, 2013 – 10,6% i 2012 – 7,0%. Utwory wydane w tej dekadzie (2010 – 2016) posiadały łączny udział 79,3%, a w poprzedniej – równo 14,0%.

Universal Music z największym udziałem

Pod względem dystrybucji na terenie Polski, największy udział rynkowy posiadała wytwórnia Universal Music Polska z wynikiem 23%. Do katalogu UMPL należały takie przeboje jak „Sorry” Justina Biebera, „Ocean Drive” Duke Dumonta czy „Sofia” Alvaro Solera. Łącznie z wytwórnią Magic Records, Universal Music Group zamknęło udziały na poziomie 28%. Z 21% wynikiem rok zamkną się dla Sony Music Poland a z 20% dla Warner Music Poland. Łącznie majorsy miały udział rynkowy na poziomie nieco poniżej 70%.

Wytwórnie niezależne stanowiły w Polsce największą siłę rynkową z udziałem 32%. Najpopularniejszy katalog należał do Step Records z ok. 6% udziałem w liczbie odtworzeń. Label znany jest ze współpracy z raperami takimi jak Popek czy Z.B.U.K.U. 2% udziały odnotowały wytwórnie My Music („Ona czuje we mnie piniądz”) oraz Greenstar Music (znana ze współpracy z grupami disco polo takimi jak Akcent; „Przez Twe Oczy”).

ryunek

 Metodologia

Lista YouTube PL kompilowana jest na podstawie danych z systemu Google Content ID za okres 52 tygodni (od piątku 1 stycznia 2016 do czwartku 29 grudnia 2016) dla terytorium Polski. Uwzględniane są odtworzenia zmonetyzowanych materiałów zarówno z oficjalnych kanałów wykonawców jak i z kanałów innych użytkowników. Nagrania niezarejestrowane w systemie, nie są wykrywane i uwzględniane w zestawieniu. Niezależni wykonawcy swoje utwory mogą zarejestrować za darmo poprzez system Audiam. Różne wersje nagrania, w tym remiksy, w zależności od różnic między nimi, mogą być zsumowane.

Udziały poszczególnych krajów, daty wydania oraz dystrybutorzy na terenie polski określono na podstawie przypisanych do nagrań kodów ISRC. Analizą objęto 22,8 tys. nagrań o łącznej liczbie odtworzeń ponad 12 mld. Udział wytwórni określono dla kodów wydawców stanowiących ponad 60% rynku, na podstawie czego określono ogólny podział majorsów do wytwórni niezależnych.